پانچ بخریم یا لیزر

پانچ بخریم یا لیزر

5/5

پانچ بخریم یا لیزر

پانچ بخریم یا لیزر : از پیدایش نسل جدید لیزر موسوم به لیزر فایبر ،حدود ۱۴ سال میگذرد و در ۴ یا ۵ سال اخیر و پس از ورود شرکت های چینی به حوزه تولید این دستگاه ها قیمت های دستگاه برش لیزر به شدت در بازار های جهانی کاهش یافت (در مقایسه به نمونه های اروپایی و ترکیه ای )و این باعث وارد شدن صدها دستگاه لیزر به کشور شد که هم اکنون در صنایع شیت متال(ورق فلزی) مشغول به کار هستند .در این سال ها یکی از موارد مطرح در بین صنعتگران ،بحث مقایسه کارایی لیزر برش و پانچ سی ان سی بوده است. در واقع صنعتگران بر سر دو راهی خرید پانچ و یا لیزر قرار گرفتند. در این رابطه باید گفت تجربه من در این سال ها و گفتگو با مالکان صنایع مختلف نشان میدهد که در اغلب صنایع مانند آسانسور ،تهویه مطبوع،آشپز خونه صنعتی،تجهیزات پزشکی ،لوازم خانگی ،تجهیزات مرغداری و …در مجموع خرید لیزر برش بهتر از خرید خواهد بود .در واقع میتوان گفت به غیر از صنایع تابلو برق سازی و همچنین رک های مخابراتی در بقیه صنایع خرید لیزر منطقی تر خواهد بود.

شایان ذکر است مزیت لیزر نسبت به پانچ میتواند سرعت برش بالاتر ،کیفیت بهتر برش و همچنین هزینه جاری کمتر می باشد و مزیت پانچ امکان ایجاد برجستگی و یا فرورفتگی در ورق باشد و همچنین سرعت سوراخ کاری بسیار بالاتر می باشد.

در پایان لازم به ذکر است شرکت هایی که هم اکنون اجبارا از پانچ استفاده می کنند در صورت افزایش حجم تولید و یا در صورت تمایل به توسعه بهتر است به جای پانچ دوم از لیزر استفاده کنند تا از مزایای لیزر نیز بهره ببرند.

مهران عزیزی

فعال بخش صنعت

فهرست مطالب